2. School- en openingsuren

  • Secretariaat
    • Elke werkdag open van 7:45 tot 16:30.
    • Op woensdag open van 7:45 tot 12:30.
    • Zomervakantie: zie kalender
  • Opvang, lestijden en speeltijden
    • 07:00 – 08:30 ➔ gratis opvang
    • 08:30 – 10:10 ➔ lestijd
    • 10:10 – 10:25 ➔ speeltijd
    • 10:25 – 12:05 ➔ lestijd (op woensdag 10:25 – 11:45 en betaalde opvang van 12:00 tot 14:00)
    • 12:05 – 12:25 ➔ middagmaal in de klas
    • 12:25 – 13:10 ➔ speeltijd
    • 13:10 – 14:25 ➔ lestijd
    • 14:25 – 14:40 ➔ speeltijd
    • 14:40 – 15:30 ➔ lestijd
    • 15:30 – 18:00 ➔ gratis opvang

3. Vakanties en schoolvrije dagen

  • 2023-2024
    • Lokale vrije dag 1: vrijdag 29 september 2023
    • Pedagogische studiedag 1: woensdag 4 oktober 2023
    • Herfstvakantie: van maandag 30 oktober tot en met zondag 5 november 2023
    • Kerstvakantie: van maandag 25 december 2023 tot en met zondag 7 januari 2024
    • Pedagogische studiedag 2: woensdag 24 januari 2024
    • Krokusvakantie: van maandag 12 februari tot en met zondag 18 februari 2024
    • Pedagogische studiedag 3: woensdag 6 maart 2024
    • Lokale vrije dag 2: maandag 11 maart 2024
    • Paasvakantie: van maandag 1 april tot en met zondag 14 april 2024
    • Dag van de Arbeid: woensdag 1 mei 2024
    • Hemelvaart: donderdag 9 en vrijdag 10 mei 2024
    • Pinkstermaandag: maandag 20 mei 2024
    • Zomervakantie: van maandag 1 juli tot en met zondag 31 augustus 2024

4. Schoolbestuur

Zusters Annuntiaten vzw
Naamsesteenweg 355
3001 Heverlee

Gedelegeerd bestuurders: Els Claes en Piet Ketele

Onze school behoort tot het Inrichtend Comité Zusters Annuntiaten van Heverlee. Het schoolbestuur is de eigenlijke organisator van het onderwijs op onze school. Zij is verantwoordelijk voor het beleid en schept de noodzakelijke voorwaarden voor goed onderwijs.

De opdrachtverklaring van de zusters Annuntiaten van Heverlee is de inspiratiebron voor ons onderwijs. Onder het motto: ‘Het gezag van het hart doet wonderen’, ondersteunen zij in 4 regio’s een breed netwerk aan scholen (Brussel, Diest, Halle, Leuven).
Een van deze regio’s is scholengroep Katholiek Onderwijs regio Halle Annuntiaten of kortweg KOrHA.

5. Scholengroep

Katholiek Onderwijs regio Halle Annuntiaten vzw (KOrHA)
Parklaan 7
1500 Halle
www.korha.be

Algemeen directeur: Lander Van Medegael, lander.vanmedegael@korha.be, 02 363 85 70

KOrHA is een groep secundaire en basisscholen, die hun krachten bundelen om een netwerk van sterke scholen te vormen in de ruime regio Halle. Samen bieden we via innovatief en uitdagend onderwijs, voluit kansen aan kinderen en jongeren om hun sterktes te ontdekken. Hun talenten zijn immers de bouwstenen om de toekomst samen vorm te geven.
Onderwijs gebeurt dan ook steeds in dialoog, met respect voor de mening van iedereen. Daarbij gaan we als Katholieke Dialoogschool uit van onze eigen overtuigingen en tradities. We heten iedereen welkom om samen vorm te geven aan ons opvoedingsproject.
Deze gedeelde overtuiging bracht al deze scholen samen in een breed netwerk. In de twee secundaire scholen in Sint-Genesius-Rode en Halle en 12 lagere scholen in Pepingen, Sint-Genesius-Rode, Halle en Sint-Pieters-Leeuw zetten leerkrachten zich dag in dag uit in voor meer dan 6000 leerlingen.

6. Scholengemeenschap

KOrHA basis
Vondel 41
1500 Halle
www.korha.be

Coördinator: Leen Denayer, leen.denayer@korha.be

Sinds september 2020 maakt onze school deel uit van scholengemeenschap KOrHA basis samen met de volgende basisscholen.

Halle

Sint-Pieters-Leeuw

HHC Halleweg

HHC Handbooghof

HHC Kasteelstraat

HHC Vondel

Spring in ’t veld – Breedhout

Jan Ruisbroec

Sint-Lutgardis

Sint-Stevens

Pepingen

Sint-Genesius-Rode

Harten Troef

Spring in ’t veld – Bellingen

De Hoek

OLV kleuter

OLV lager

Dit is een vrijwillige samenwerking van deze 12 scholen om voordelen na te streven op vlak van logistiek, studieaanbod, vertegenwoordiging en personeelsbeleid. Maar ook op pedagogisch vlak verenigen de scholen zich met het doel de kwaliteit van het onderwijs steeds te verbeteren zodat elke leerling kan groeien en uitgroeien tot een sterke, krachtige persoon. We benutten zo alle kansen op vlak van professionaliseren, kwaliteitszorg en het inzetten van elkaars kerncompetenties, die dit samenwerkingsverband ons biedt. Dit doen we steeds met oog voor de eigenheid en het eigenaarschap van elke school en leerling.

7. Klassenraad

De directeur, de zorgcoördinator en de leraren van de betrokken leerlingengroep vormen de klassenraad. Deze komt samen om een advies uit te spreken over een leerling.

8. Schoolraad

Een schoolraad is verplicht in iedere school. Ze bestaat uit 3 geledingen (ouders, personeel en lokale gemeenschap) en heeft een aantal overlegbevoegdheden evenals een informatie- en communicatierecht ten opzichte van de school en omgekeerd. Zij wordt samengesteld voor een periode van vier jaar.

De schoolraad bepaalt zelf in haar huishoudelijk reglement op welke wijze nieuwe leden kunnen toetreden tijdens de lopende mandaatperiode.

In onze school worden de leden van de ouder- en personeelsgeleding door middel van rechtstreekse verkiezingen aangeduid. De leden van de lokale gemeenschap worden vervolgens gekozen door de twee voornoemde geledingen. Er is één schoolraad voor de kleuterschool en de lagere school samen.

Samenstelling van de schoolraad van 1 april 2021 t.e.m. 31 maart 2025:

  • Personeel
    • Moira Monteyne (K): monteyne.moira@olvrode.be
    • Nathalie Grégoire (L): gregoirenathalie@live.be
    • David Maes (L): david-maes@skynet.be
  • Ouders
    • Julie Mackelbert (K)
    • Annelies Priels (L): annelies_priels@hotmail.com (secretaris)
    • Mila Djelosevic (L): djelmila@hotmail.com
  • Lokale gemeenschap
    • Katrien Bautmans: katrien.bautmans@sint-genesius-rode.be
    • Greet Segers: greet.segers@windekindleuven.be
    • Kristin Coenen: kristin.coenen.1@gmail.com (voorzitter)

9. Ouderraad

De ouderraad heeft tot doel een schakel te zijn tussen de school en de ouders.
Elke ouder kan zich bij aanvang van een nieuw schooljaar bij de ouderraad aansluiten en samen met andere gemotiveerde ouders die nauwer betrokken willen zijn bij de schoolwerking proberen een brug te bouwen tussen school en gezin.

  • Voorzitter: Katrien Mosselmans, katrien.mosselmans@telenet.be, 0479 87 99 04
  • Secretaris: Ilse Dereu
  • Penningmeester: Wendy Debontridder

Klik hier voor meer info.

10. Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB)

10.1. Contactgegevens

Vrij CLB Halle
Centrum Leerlingenbegeleiding voor het vrij en gemeentelijk onderwijs
Ninoofsesteenweg 7, 1500 Halle
02 356 55 23
info@clbhalle.be
www.clbhalle.be
www.vrijclb.be

Elke werkdag open van 8:30 tot 16:30 en op maandagavond tot 19:00.
Gesloten tijdens de kerstvakantie (behoudens 2 dagen), de paasvakantie en van 15 juli tot 15 augustus.

Onthaalmedewerker voor onze school:

Helga Van Campenhout
helga.vancampenhout@clbhalle.be
0492 46 48 70‬
bereikbaar op maandagvoormiddag, dinsdagvoormiddag, woensdagvoormiddag, vrijdag

Via www.clbchat.be kan u of uw kind anoniem een vraag stellen of uw verhaal vertellen aan een CLB-medewerker. U vindt alle informatie en de openingsuren van de chat op hun website.

10.2. Wat doet het CLB?

Om onze leerlingen optimaal te begeleiden, werken we samen met het CLB Halle. Niet alleen ons zorgteam en onze leraren kunnen voor ondersteuning bij het CLB terecht. Ook als leerling of als ouder kan u het CLB om hulp vragen.
Het CLB biedt informatie, advies en kortdurende begeleiding op 4 domeinen: leren en studeren, onderwijsloopbaan, preventieve gezondheidszorg en psycho-sociaal functioneren. U kan bij het CLB met heel wat vragen terecht: uw kind voelt zich niet goed, uw kind heeft moeite met leren, u hebt vragen over mogelijke studierichtingen, uw kind is angstig om naar school te gaan, u hebt vragen over de gezondheid van uw kind …

In elke school is er een onthaalmedewerker van het CLB die elke nieuwe vraag beluistert. Op sommige vragen krijgt u meteen een antwoord. Soms is extra hulp en ondersteuning nodig en zal de onthaalmedewerker doorverwijzen naar een trajectmedewerker van het CLB. Samen met die CLB-medewerker wordt naar een haalbare, passende aanpak en oplossing gezocht. In een aantal gevallen verwijst het CLB voor verdere behandeling of begeleiding door naar een meer gespecialiseerde dienst.

In het CLB werken pedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, artsen en verpleegkundigen samen. Uw vraag wordt multidisciplinair en vanuit verschillende invalshoeken benaderd. Hierbij staat het belang van uw kind steeds centraal. De CLB-begeleiding is gratis en de CLB-medewerkers zijn gebonden aan het beroepsgeheim. Het CLB werkt samen met de school vanuit een onafhankelijke positie. U kan dus zeker ook los van de school bij het CLB terecht.

10.3. Is CLB-begeleiding verplicht?

Door in te schrijven in onze school kiest u automatisch voor begeleiding door het CLB Halle. Als school overleggen wij regelmatig met onze CLB-medewerker over het schools functioneren van leerlingen. Als hieruit blijkt dat CLB-begeleiding wenselijk is, dan vragen we eerst toestemming aan u als ouder indien uw kind jonger is dan 12 jaar. Leerlingen die ouder zijn dan 12 jaar kunnen zelf instemmen met begeleiding.

CLB-begeleiding is in drie gevallen verplicht. Deze begeleidingen kunnen noch door u als ouder, noch door uw kind geweigerd worden.

  1. medische onderzoeken
    1. K1
    2. L1: wegen; meten; visus; gehoor; kleurenzicht; oogstand; herhalingsinenting polio, difterie, tetanus, pertussis 
    3. L4: wegen; meten; visus; herhalingsinenting morbilli, parotitis epidemica, rubella
    4. L5: herhalingsinenting morbilli, parotitis epidemica, rubella
    5. L6: wegen; meten; SPIN-test; visus; dieptezicht; gesprek
    6. S1
    7. S3
  2. maatregelen bij besmettelijke ziekten
  3. problematische afwezigheden

De systematische onderzoeken zijn verplicht. Het CLB doet daarvoor 5 keer in een onderwijsloopbaan een gratis aanbod. Er is aandacht voor zicht, gehoor, ontwikkeling en welbevinden. Dit kadert in het recht om als kind/jongere op scharniermomenten in het leven eenzelfde aanbod te krijgen. Als ouder of bekwame leerling kan u zich niet verzetten tegen dit onderzoek. U kan wel bezwaar maken tegen een bepaalde CLB-medewerker. U kan dan vragen om het onderzoek door een andere arts van het CLB of door een arts buiten het CLB te laten uitvoeren. Dit kan door een aangetekende brief te sturen of dit bezwaar tegen afgifte van een ontvangstbewijs of via een beveiligde digitale zending te sturen naar de directeur van het CLB. Je moet dan wel binnen een termijn van 90 dagen het medisch onderzoek laten uitvoeren door een andere CLB-medewerker of door een arts buiten het CLB. In dat laatste geval moet u wel zelf de kosten betalen. Het verslag van het onderzoek moet je binnen de 15 dagen bezorgen aan de bevoegde CLB-arts van het CLB dat onze school begeleidt. Als u bij een volgend systematisch contactmoment opnieuw bezwaar hebt tegen een medewerker, of u wil opnieuw een arts buiten het CLB, dan moet u dat opnieuw laten weten.

Een ouder en/of een bekwame leerling kan op elk vaccinatiemoment een vaccinatie weigeren. Een eenmalige weigering voor alle vaccinaties in de hele onderwijsloopbaan kan u niet doen.

10.4. Het CLB-dossier

Als een begeleiding voor uw kind wordt opgestart, dan maakt het CLB een dossier op. In dat dossier neemt het CLB enkel die informatie op die nodig is voor de begeleiding. Deze gegevens worden met de nodige discretie en zorgvuldigheid behandeld. Het CLB respecteert daarbij het beroepsgeheim, het ‘decreet rechtspositie minderjarigen’ en de privacyregels.

Meer informatie over de geldende regelgeving, ook in verband met recht op toegang en afschrift van het dossier, kan u opvragen bij het CLB. Het CLB bewaart het dossier van uw kind nog minstens tien jaar na het laatste algemeen medisch onderzoek.
Verandert uw kind van school, dan verhuist het dossier automatisch naar het CLB met wie de nieuwe school samenwerkt.
Wenst u niet dat het volledige dossier doorgegeven wordt aan het nieuwe CLB, dan moet u dit schriftelijk meedelen binnen de 10 dagen na inschrijving in de nieuwe school. Sommige gegevens worden echter verplicht doorgegeven: identificatiegegevens, gegevens over de leerplicht, inentingen, medische onderzoeken en de opvolging hiervan.

10.5. Een klacht?

Hebt u een klacht, aarzel dan niet om het CLB te contacteren. Elk CLB heeft een vaste werkwijze om klachten te behandelen. Dat garandeert dat elke klacht de nodige aandacht krijgt en met zorg wordt behandeld. De procedure kan u vragen aan de CLB-medewerker of aan de directeur van het CLB.

11. Leersteuncentrum West-Brabant – Brussel

Het leersteuncentrum biedt leersteun aan de school op basis van de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, leerkrachten en het schoolteam met een maximaal effect op de klasvloer. Leersteun is ondersteuning die de maximale ontplooiing, leerwinst, welbevinden, zelfredzaamheid en volwaardige participatie van uw kind bevordert en die de competenties van leerkrachten versterkt in het begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Leersteun zet in op het creëren van een inclusieve klaspraktijk en inclusieve schoolcultuur.

Onze school is aangesloten bij het leersteuncentrum West-Brabant – Brussel. Dit leersteuncentrum biedt leersteun aan voor type basisaanbod, 2, 3, 9. Voor type 4, 6, 7 werkt dit leersteuncentrum structureel samen met het specifiek leersteuncentrum 467.

De school kan leersteun aanvragen voor alle leerlingen die beschikken over een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum) of IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum). Dit verslag wordt opgemaakt door het CLB in overleg met de school en ouders.

De leerondersteuner komt naar de school. Hij kan uw kind, de leerkracht(en) en/of het hele schoolteam ondersteunen. Het leersteuncentrum geeft het leersteuntraject van uw kind vorm in overleg met de school, u als ouder en waar mogelijk uw kind zelf. Het CLB kan hierbij betrokken worden als dat nodig zou zijn.

Voor algemene vragen over leerondersteuning kan u terecht bij het informatiepunt van het leersteuncentrum. Wanneer u klachten zou hebben over de leersteun, dan kan u een klacht indienen bij het leersteuncentrum. Als de klacht onvoldoende gehoord of behandeld zou worden door het leersteuncentrum, dan is er bemiddeling mogelijk door het CLB.

Heeft uw kind een IAC-verslag? Dan kan het maximaal halftijds de lessen of activiteiten bijwonen in een school voor buitengewoon onderwijs. Deze mogelijkheid is een gunst, geen recht. Dit betekent concreet dat beide scholen hiermee akkoord moeten gaan. We maken daarover afspraken in overleg met u als ouder, waar mogelijk met uw kind en met het CLB. Op de momenten dat uw kind les volgt in het buitengewoon onderwijs, heeft het geen recht op leersteun vanuit het leersteuncentrum. De school voor buitengewoon onderwijs staat dan in voor de ondersteuning.

12. Aanwending van het lestijdenpakket

Van het Ministerie van Onderwijs en Vorming krijgt de school lestijden. Deze worden als volgt aangewend:

  • 18 klastitularissen voor 18 klassen
  • Beleidsondersteuning
    • Ondersteuning van de directeur bij de beleidsvoorbereiding en de beleidsvoering.
  • Aanvangsbegeleiding
    • Ondersteunen van beginnende personeelsleden en personeelsleden die een nieuwe functie opnemen.
  • Professionaliseringsbeleid
    • Begeleiden en faciliteren van opleiding voor personeelsleden.
  • Co-teaching
    • Ondersteunen van klastitularissen bij het lesgeven. Hierbij worden 6 mogelijke werkvormen gehanteerd.
      • observeren
        • 1 leraar geeft les, de andere observeert de kinderen
      • assisteren
        • 1 leraar geeft les, de andere ondersteunt waar nodig.
      • miniklas
        • 1 leraar begeleidt de meerderheid, de andere begeleidt een niveaugroepje.
      • parallel
        • Elke leraar begeleidt een deel van de groep. Na verloop van tijd schuiven de groepen door en begeleidt de leraar de andere groep.
      • sporen
        • de leerlingen werken in groepen. De leraren hebben gedeelde verantwoordelijkheid
      • samen
        • de leraren begeleiden samen een klassikale activiteit.
    • In klassen waar driesporendifferentiatie niet volstaat kan de co-teacher in uitzonderlijke gevallen een vierde spoor uitwerken/begeleiden. Dit voornamelijk voor leerlingen die de basisleerstof nog niet onder de knie hebben.
  • Taalinitiatie Frans L1-4
  • Formeel Frans L5+6
  • ICT
  • De klas van juf Ann
    • voor cognitief sterk functionerende leerlingen
  • Matti en Mona
    • Traject Nederlands voor anderstalige nieuwkomers
  • Ambulant: Vervanging van een klastitularis bij afwezigheid, ziekte, opleiding, leerjaaroverleg
    • Zodoende hoeven klassen niet te worden gesplitst en samengevoegd met een andere klasgroep.
  • Leesplek
    • Lees- en boekenwerking over de middag