Ga naar de inhoud
Wat is huiswerk?
- Elke taak die de leerling na schooltijd moet uitvoeren in opdracht van de leerkracht.
Waarom geven we huiswerk?
- Zelfstandig leren werken en plannen.
- Deze vaardigheden leren de leerlingen in de klas om dan ook toe te passen bij het maken van huiswerk.
- Gaandeweg worden ze vaardiger om een taak alleen aan te kunnen.
- We maken in de klas de nodige tijd vrij om kinderen te helpen bij
- het “starten” en maken van een taak;
- het leren van lessen;
- het opstellen van een planning en deze leren te gebruiken .
- Brug vormen tussen school en thuis.
- We tonen aan de ouders wat de kinderen doen in de klas en op school. Op deze manier nemen ze een stukje school mee naar huis.
- Inoefenen & toepassen van de leerstof.
- Huiswerk is een extra inoefening en een toepassing van de verworven leerinhoud. Dit maakt kinderen vaardiger in het vastzetten van de leerinhoud.
Tijdsduur en planning
- We voorzien een geleidelijke stijging van de tijdsduur. Ons streefdoel per dag i.v.m. de maximale werkduur per dag is
- L1: 10 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
- Lezen en rekenen automatiseren
- L2: 20 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
- Lezen en rekenen automatiseren
- Sporadisch een les/taak op maandag, dinsdag of donderdag
- L3: 30 minuten op maandag, dinsdag en donderdag en weekend
- Tijdens het weekend enkel lezen en rekenen automatiseren
- L4: 40 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
- L5: 50 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
- L6: 60 minuten op maandag, dinsdag, donderdag en weekend
- Aangezien de planning op vrijdag in de agenda wordt genoteerd, kan er beslist worden door de leerling en/of de ouders om alsnog op woensdag te werken. Het plannen van huiswerk is de bevoegdheid van de ouders/leerlingen.
- Er kan een toets/taak worden gepland op/tegen donderdag op voorwaarde dat deze reeds op dinsdagavond kan gemaakt/geleerd worden.
- Tijdens de vakantie krijgen de leerlingen geen huiswerk.
- Ouders die extra oefeningen wensen voor hun kind kunnen vakantiebundels aankopen, uitgegeven door educatieve uitgeverijen.
- Oefenbundels voor tijdens de vakantie kunnen door de leerkracht op Smartschool geplaatst worden. Ouders kunnen deze vrijblijvend afdrukken.
Gebruik agenda
- Invullen
- L1:
- De agenda wordt ingevuld op vrijdag voor de daaropvolgende week.
- Lees-en rekenopdrachten worden dagelijks ingevuld opdat ze ook dagelijks worden ingeoefend om de automatisatie te bevorderen.
- L2-6:
- De agenda wordt ingevuld op vrijdag voor de daaropvolgende week. Op deze manier leren kinderen plannen. Dit houdt niet in dat alle materialen reeds op vrijdag worden meegegeven.
- L1-4:
- Taken en lessen staan ingevuld op de dag waarop iets moet gebeuren.
- L5-6:
- Taken en lessen staan ingevuld op de dag waartegen het moet gebeuren (deadline), zoals dit ook in de agenda van een volwassene staat.
- Ondertekenen
- L1-2: ouders handtekenen dagelijks de agenda.
- L3-6: ouders handtekenen wekelijks de agenda.
- Afkortingen
- We gebruiken afkortingen om efficiëntie te bevorderen.
- Vooraan in de agenda staat een lijst met de gebruikte afkortingen.
Rol van de ouders
- Ouders begeleiden hun kinderen best volgens de ABC methode:
- Afspraken maken
- Laat je kind eerst even ontspannen.
- Vraag vervolgens naar het huiswerk en kijk samen in de schoolagenda.
- Bekijk wat de opdrachten precies zijn en maak samen een planning op. Zorg ook voor voldoende pauzes.
- Huiswerk maken lukt het best op een rustige plaats zonder afleidingen.
- Laat je kind zelfstandig werken. Op de planning ziet het met welke taak het moet beginnen.
- Bemoedigen
- Blijf wat in de buurt tijdens de huiswerktijd. Soms kunnen er problemen opduiken en dan heeft je kind hulp nodig.
- Zet je kind weer op de goede weg en geef het een complimentje.
- Blijf niet de hele tijd naast je kind zitten.
- Controleren
- Toon interesse in je kind en ga af en toe kijken of het goed bezig is. Lukt het om alle taken te maken?
- Pas op dat je het huiswerk niet in zijn/haar plaats maakt. Een kind leert uit fouten. Laat eventueel aan de leerkracht weten wat niet zo goed lukt.
- Ouders nemen de rol van de leerkracht niet over en begeleiden niet op inhoudelijk vlak.
- Het huiswerk verbeteren behoort niet tot de taak van de ouders.
Differentiatie
- We streven naar een gelijkwaardige inspanning van elke leerling.
- Taken kunnen onderling verschillen qua hoeveelheid of moeilijkheid.
- We differentiëren in de klas en trekken dit door naar het huiswerk. Dit helpt kinderen motivatie, welbevinden en voldoende succeservaringen op te doen.
- 2021-2022: minstens gedifferentieerd voor Nederlands (taal en spelling)
- 2022-2023: minstens gedifferentieerd voor Nederlands en wiskunde
- 2023-2024: differentiatie is de norm
- Opgelet! Soms zien taken er niet gedifferentieerd uit, maar zijn ze het wel. Bijvoorbeeld:
- Gedurende 10 minuten, geconcentreerd, zoveel mogelijk oefeningen maken.
- 10 minuten lezen.
- Een schijfopdracht
- Oefeningen op maat via een online oefenplatform
- Een instructiefilmpje vooraf bekijken
- Interessante vragen zoeken bij een tekst, een filmpje, een les …
- …
- De ouders lichten de leerkracht in als hun kind thuis niet over een computer of tablet beschikt.
Feedback
- Degelijke feedback is noodzakelijk. Deze kan klassikaal, in kleinere groep of individueel zijn.
- De leraar
- geeft een duidelijk doel op en komt erop terug
- Wat was het doel van de taak?
- Ben je in het doel geslaagd?
- …
- peilt naar de ervaringen
- Hoe verliep de taak?
- Wat ging goed en wat ging gemakkelijk?
- …
- peilt naar en wat er geleerd werd
- Wat heb je bijgeleerd?
- Wat vond je moeilijk?
- Wat vond je gemakkelijk?
- Vind je het nuttig wat je deed of leerde?
- …
- peilt naar de werkwijze
- Hoe heb je het aangepakt?
- Hoe ben je tot de oplossing gekomen?
- …
Evaluatie van het huiswerkbeleid
- Jaarlijks wordt een effectenmeting uitgevoerd via een bevraging van de leerkrachten, de leerlingen en de ouders.